Benieuwd hoe een dag op de VolkerWessels Vakschool eruit ziet?
Als leerling van de VolkerWessels Vakschool werk je 4 dagen en ga je 1 dag naar school. Deze schooldag is vooral praktijkgeorienteerd. Meestal vindt in de ochtend de theorielessen plaats, zoals taal, rekenen en loopbaan en burgerschap. In de middag ga je oefenen met gereedschap en ben je lekker met je handen bezig. We hebben drie praktijkhallen die aansluiten bij de laatste ontwikkelingen. Deze loodsen beschikken over de nieuwste technieken en innovaties. Lees hieronder hoe een masterclass op de VakSchool verloopt.
'Welkom op de VolkerWessels Vakschool in Schoonebeek!', aldus Cor Rombout, vakdocent. Vandaag gaat Cor de leerlingen de glasvezelkunst glashelder uitleggen.
07.40 uur
De vroegste koffie pruttelt. In de kantine steekt Cor goedgeluimd van wal: ‘Vandaag geef ik les aan mensen van een onderaannemer. Een module over glasvezelaansluitingen in de hoogbouw. Maar ik doceer ook geregeld collega’s.’ Nog niet zo heel lang geleden zat hij zelf weer in de schoolbanken: ‘Om ook les te kunnen geven aan ROC’s. Aan ons zal het niet liggen, want wij ontwikkelen complete leergangen en lesmateriaal voor het onderwijs. Maar er bestaat nog steeds geen officiële opleiding telecom.’
08.50 uur
En dus spannen we ons binnen ons bedrijf en concern in om mensen op te leiden. ‘Allround digitale installatiemonteurs, dat is wat we nodig hebben’, verzekert Cor. Hij gidst ons naar een loods waar hij zijn leergang voorbereidt. Producten en processen; alles wat je over glasvezel wilt weten en leren, is hier te vinden.‘En best vaak in eigen huis ontwikkeld’, benadrukt Cor. ‘Ik heb collega’s die echt een kei zijn in productengineering.’
10.25 uur
De ‘masterclass vakmanschap’ is in volle gang. Cor mag aan de bak vandaag. Vooral Emin en Kamal blijken gretige en leergierige vragenstellers. ‘Ho ho, jullie gaan veel te snel joh! Dat ga ik je straks echt allemaal vertellen’, belooft Cor. De leermeester complimenteert zijn cursisten: ‘Een slim klasje dit hoor. Je kunt echt merken dat deze jongens al in het vak werkzaam zijn. De bewondering is wederzijds. Slimmigheden die het werk versnellen, krijgen enthousiaste bijval van de cursisten: ‘Goed bedacht zeg!’
11.45 uur
Cor toont tools voor vijf pluggen tegelijkertijd in de hoogbouw. Maar ook een muurplug die het mogelijk maakt om te bekabelen zonder dat bewoners thuis zijn. Veel van de innovaties worden volgens onze vakdocent buiten geboren: ‘Dus laat het weten als je een idee hebt. We horen graag wat jullie in de praktijk zien. En altijd aan de veiligheid denken hè! Veilig werken met je ogen, je oren, je handen en je hoofd. We werken veilig, of we werken niet.' Hoog tijd voor het examen. De cursisten buigen zich over de test.
13.15 uur
‘Zo mannen, we gaan een beetje hobbyen.’ Na het examen en de lunch is het tijd voor praktijkonderwijs. Lokaliseren met een detector, een glasvezel in een tube schuiven. Waar de cursisten zich binnen in de loods in het motorisch verfijnde werk bekwamen, is het buiten tijd voor het zwaardere werk. ‘Je moet de boor laten lopen. Niet ‘douwen’, legt Cor in onvervalst Rotterdams uit. ‘Zo ja! Kijk, dat is het kunstje van recht boren.’
15.00 uur
De deur van de loods zwaait open. ‘Catastrofe!’, roept Cor. Zijn brede grijns verraadt dat het tegendeel waar is. Met een maximum van drie fouten hebben zijn pupillen de test glansrijk voltooid. Een certificaat rijker stappen ze tevreden in de auto. Hetzelfde geldt voor Cor. Dankzij onze vakdocent is de nieuwe generatie weer net iets wijzer en behendiger.